Spartips?

2010-05-25 @ 23:29:17

Jag sitter och tjuvläser Amelia just nu och kvällsfikar. I det senaste numret har de intervjuat två personer som ska på något sätt representera att spara och slösa.

Spara: amortera mer när du kan, gör en budget, köp saker med hjärtat, handla bara den mat du behöver, handla seconhand och låna utan ränta. Min fråga är då, hur är det ens möjligt att låna utan ränta? Möjligtvis om man lånar av en vän.. Tydligen finns det en medlemsbank som gör just det, lånar ut pengar utan ränta, men! Kravet för att låna pengar är att man ska spara pengar hos dem? Hallå? Du kan alltså aldrig låna mer än vad du har råd med? Du behöver inte betala ränta på lånet och du får inte heller någon ränta på sparpengarna, helt ologiskt dumt. Varför inte bara placera pengarna på något med högre avkastning än 0:- i ränta och vips så behöver man ens inte låna pengar?

Slösa: gift dig rikt och jobba samtidigt samt spara alla pengar du tjänat själv (Hollywoodfru!) och slösa hans pengar, njut av dina pengar och skaffa nya att slösa, slösa smart och då på saker som stiger i värde som till exempel antika juveler, jobba hårt för att tjäna mer pengar att göra av med, våga chansa i förhandlingar, öppna kuvär med räkningar i på jobbet och till sist skippa krediter. Jag förstår inte ens hur det får finnas en möjlighet till kreditkort, många ska ju betalas direkt nästa månad och då kommer det hem en räkning, varför inte bara handla direkt med ett kontokort utan att behöva betala ränta? Kredit är det dummaste som finns och jag tycker synd om de som inte fattar problemet just med räntan. De flesta köp blir dubbelt så dyrt än om man betalar kontat, dubbelt!! Ska det gå att köpa saker på kredit ska det vara räntefritt och inget annat. Jag skulle aldrig tillåta mig att ha ett kreditkort, jag skulle inte ens fatta hur mycket pengar jag gjort av med innan det är för sent, tur att jag vet om det så jag kan förebygga problemet.

(Källa: Amelia 12/2010)

Mitt spartips: gör inte av med mer pengar än du har, enkelt! Jag är en slösa för övrigt, men väldigt ekonomiskt slösande.

Nu ska jag krypa i säng med P som nyss kom hem från en hel kvälls jobb. Han är så söt då han städar.



Har ni något spartips?

Kommentarer
Postat av: Bellezzaofsweden

Vill du ha runt 2000 fler besökare? Jag har ständigt nya tävlingar på min blogg så glöm inte att följa den så att du inte missar tävlingarna och vinner en länkning.



Ha en bra dag:)

2010-05-26 @ 11:11:40
URL: http://bellezzaofsweden.blogg.se/
Postat av: natta

Hoppas du mår bra tjejen =)



Kör frågestund på min blogg nu. Kika gärna in och ställ en fråga =)



Kram/Natta

2010-05-26 @ 12:09:50
URL: http://natta86.blogg.se/
Postat av: Linn Andersson

Sv: Nej, jag har inga problem :) mina föräldrar säger att jag måste vänta till jag blir 18, menmen... that´s life I guess :)

Jag fotar allt möjligt! Blommor, släkt/vänner, djur osv :)

2010-05-26 @ 13:05:16
URL: http://bylinnandersson.devote.se
Postat av: Josefine

Hahahaha, jag kan inte sluta skratta åt bilden! xD

2010-05-26 @ 15:12:12
URL: http://konsertfjolla.blogg.se/
Postat av: ISSA.

Ja det är det! :D Är det likt skissen? :p



Ja det förstår jag!

Hoppas du har en fin onsdag :)

2010-05-26 @ 16:24:49
URL: http://issafashion.blogg.se/
Postat av: Isabel

oj att vara tvillingmamma kräver en hel del tålamod haha. Otroligt att den ena alltid vaknar när den andra precis har somnat haha.. Men det är underbart och det bästa är ju att de alltid har varann

2010-05-26 @ 17:21:03
URL: http://isabelxx.blogg.se/
Postat av: tess

Jag har lärt mig själv. Tittar runt på bloggar... frågar någon som gör hur man använder alla verktyg men ja sedan får man ha lite egen fantasi...



//tess

2010-05-26 @ 17:49:19
URL: http://tess701.blogg.se/
Postat av: Josefine

Hahaha! Jag skulle vilja ha en pojkvän som din. Han har fan humor, det har inte min! xD

2010-05-27 @ 09:05:39
URL: http://konsertfjolla.blogg.se/

Här kan du kommentera mitt inlägg:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Din kommentar:

Trackback
RSS 2.0


Personligt


Blogglista.se

Reggad på Commo.se

Bloggparaden

Personligt bloggar

Topplista

bloggping

RSS