Smycken!

2010-04-24 @ 22:37:47

Här kommer kvällens bravader i bilder med tips till er som vill börja göra egna smycken. Jätteroligt att ha personliga smycken, men jag tycker att det är svårt att komma igång själv utan några tips på nya idéer.



1. Ni behöver verktyg! Inte stora klumpiga verktyg som finns i garaget utan små lätta verktyg (min stora avbitare på bilden är egentligen P's men jag behövde den då jag skulle göra ett halsband eftersom jag tagit på mig handkräm smart nog så jag klarade inte av att klippa av kedjan med min lilla lila avbitare). Sen behöver ni fina pärlor, pinnar, öglor och ett stort tålamod!

2. Trä en pinne genom önskad pärla, antingen med en färdig ögla på ena änden eller en stopp. 



3. Böj pinnen i en 90' vinkel.



4. Använd avbitaren till att klippa av pinnen ca 1 cm från pärlan, denna ska du sedan böja till en ögla.



5. Använd en rundtång för att göra en ögla. Försök att hacka dig runt i en böj och dra sedan runt öglan till en rund form. Övning ger färdighet! Nu är själva pärlan klar.



6. Nu är det bara att pyssla ihop din pärla med valfri partner. Jag valde att ikväll testa en ny variant och göra örhängen med dubbla pärlor på varje. (Ser ni mitt fina nagellack? Jag har bestämt mig för att jag inte gillar det.) Jag valde att ta en liten ögla till att bygga ihop mina - finns i många storlekar.



7. Ja som skrivet är så ville jag ikväll sätta ihop två likadana efter varandra. Använd en vanlig tång för att öppna den lilla öglan. Kom ihåg att inte börja böja den åt något konstigt håll utan vik ena änden mot dig och andra från dig - inte öppna som ja jag vet inte vad men så att du förstör den runda formen.



8. Häng din pärla som ett örhänge antingen med denna modell eller annan, glöm inte att nypa ihop denna sort så att pärlorna inte ramlar bort.



9. Färdig! Kanske inte de snyggaste jag gjort eller de svåraste men säkert ganska unika och väldigt personliga. 




Här ser ni de som blev gjort ikväll. Halsbandet blev jag väldigt nöjd med men det var svårt att få en bra bild. Kanske att ni får en bättre bild någon annan gång. Sen gjorde jag även två par örhängen som ni ser, de lila är absolut enklast att göra och ett alternativ till de jag just gick igenom. Ni kan även se på bilden med tängerna att det ligger en lång smal pinne på ett papper - det är en böjbar nål med ett öga hela vägen. Plus en rulle med elastisk tråd på till höger på bilden. Tråden och nålen är perfekt att använda om ni vill göra pärlarmband utan lås.

 

Kommentarer
Postat av: P

Min avbitare ser ut att äta dina små lila verktyg till frukost! HAHA

2010-04-25 @ 06:02:22
Postat av: L

SV P: du glöm, mina är kanske små men många och äter din avbitare till mellanmål!

2010-04-25 @ 08:56:17
Postat av: Iss

Men gud vad roligt tips! Man blir verkligen supersugen på att pyssla :-D



Sv: Ringen är köpt på H&M för 29:50:- (ETT KAP - LOVE IT), hehe. För övrigt så är allting strålande :-) Själv då? Bor ni kvar i lägenheten? Nej, paketet kom aldrig. Krånglig leverantör som sagt, urk :-P Kramar!

2010-04-29 @ 22:54:59
URL: http://almberg.blogg.se/

Här kan du kommentera mitt inlägg:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Din kommentar:

Trackback
RSS 2.0


Personligt


Blogglista.se

Reggad på Commo.se

Bloggparaden

Personligt bloggar

Topplista

bloggping

RSS